V tomto období prudce klesá intenzita slunečního záření, chlad uzavírá póry těla a vnitřní teplo se zvyšuje. Narůstá zejména vnitřní trávicí teplo, tib. medrod a jídlo je lépe a rychleji tráveno. Na druhé straně, vzrůstající vnitřní teplo může namáhat orgány a oslabit imunitní systém.

Přinášíme vám návod, jak neutralizovat případné negativní účinky nerovnováhy těla. Doporučujeme upravit stravu a chování tak, aby se vaše tělo dostalo do zdravé pohody i přes zimní sezónou.

  1. Přizpůsobte svou stravu

Vhodné jsou teplé, a na bílkoviny bohaté, potraviny, jako jsou polévky, dušené maso, kari, čočka (Dal). Potraviny se sladkou, kyselou a slanou chutí. Nevhodné jsou saláty, syrová zelenina, míchané nápoje a chlazené potraviny.

 

 

 

  1. Zahřívat tělo zevnitř

Za chladného a mokrého počasí je z pohledu tibetské medicíny obzvláště důležité posílit vnitřní teplo v těle. Ráno, na lačný žaludek, doporučujeme vypít sklenici horké vody. Byliny jako skořice, zázvor nebo dlouhý pepř také pomohou stimulovat teplo v těle.

Vhodným bylinkovým přípravkem, který posiluje prvek ohně, je tibetský recept „Sedru 5„. Skládá se ze semen granátového jablka, skořice, kardamomu, dlouhého pepře a galgánu (druh zázvoru). Bylinná směs podporuje teplo ve středu těla.

  1. Posilte imunitní systém bylinkami

Podle tibetské medicíny mají byliny nejen funkci oteplovací, ale také se používají k udržování rovnováhy tělesných energií. V této chladné sezóně je plod vrcholáku chebule zvláště doporučován pro udržení rovnováhy. Je také znám jako „královská medicína“ Buddhy medicíny. Díky svým vyrovnávacím vlastnostem se vyskytuje v mnoha receptech tradiční tibetské medicíny.

Kromě toho, zázvor, kardamom nebo muškátový oříšek jsou vhodné pro tělo a pohodu během chladného období. Zázvor lze pít jako odvar. Jednoduše nalijeme vroucí vodu na několik plátků a necháme je vyluhovat. Semena kardamomu lze použít jako koření nebo jako přísada do čajů. Muškátový oříšek je možné přidat do mléka, čaje nebo kávy a pít nejlépe ráno.

  1. Teple se oblékejte

Když je venku mráz, oblečení by mělo chránit tělo „od hlavy až k patě“ a udržovat naše vnitřní teplo.

Části těla nejdále od srdce se ochlazují nejdříve. Proto udržujte hlavu, ruce a nohy v teple. Hlavně nohy je dobré mít v suchu a teple ideálně i ve sněhu, dešti nebo při pocení (sportu).

 

 

  1. Uvolněte se

Podle holistického přístupu tibetské medicíny je zdravá mysl důležitá i pro naše tělo. Relaxační aktivity, jako je čtení, nicnedělání, chůze, sport atd., pomohou tělu a mysli spočinout. Meditace, návštěva sauny nebo horké lázně před spaním mohou také prohloubit zklidnění, posílit vnitřní teplo a proudění vnitřní energie.

 

 

  1. Nerušený spánek

Dobrý spánek je důležitý pro tělo i mysl. Nejlepší čas na spaní je od 22:00 do 06:00, v délce 7- 8 hodin.

Pokud je pro vás obtížné usnout nebo spát, tibetská medicína doporučuje tradiční recepty. Používají se bylinné směsi, které redukují prvek „vítr“. Příliš mnoho větru v těle může vést k neklidu, poruchám spánku, nervozitě nebo depresi. Recept „Dzati 10“ s muškátovým oříškem a vrcholákem chebule je v tomto počasí vhodný, protože snižuje vítr, posiluje duševní vyrovnanost a zároveň má oteplovací účinek.

 

Share This