Dle tibetské medicíny má na zdraví velký vliv strava a způsob života.

 

Vhodná strava

Jaká je vhodná strava? Řekl bych, že pro každého jiná. Ale dle tibetské medicíny existují přece jen určité zásady, které lze doporučit:

 

  • lidé psychicky labilnější (s převahou energie Vítr – většinou hubené postavy, mající pocit chladu -hl. po ránu anebo večer), by měli více a často jíst – důležitá je zejména snídaně. Strava by měla být převážně vařená, pečená anebo i smažená a měla by obsahovat živočišné produkty jako např. maso, ryby a vejce. Chladné potraviny a syrová strava ve větší míře může být pro ně škodlivá. Škodlivé může být i pití kafe a vyšší konzumace papriky a luštěnin. Pro vegetariány bych doporučil vařenou, pečenou, anebo restovanou stravu (hl. v zimě a na jaře), doplněnou bohatě olejem, semínky a kořením jako např. zázvor, kmín, muškátový ořech, hřebíček, kardamom a koriandr. Je vhodné také pít horkou převařenou vodu.
  • lidé s tendencí k nadváze (s převahou energie Hlen) by měli jíst také převážně vařenou a teplou stravu. Často se setkávám s tím, že mají nižší „trávicí oheň“ v žaludku, tj. jejich žaludek nedokonale tráví potraviny a přemíra syrové stravy (zeleniny a ovoce) tento stav spíše zhoršuje. Díky nedokonalému trávení se v organizmu pak mohou usazovat toxiny a tuk. Hlavně po ránu je vhodné žaludek rozehřát horkou převařenou vodou. Pro posílení účinku, je možné přidat do vody pár kapek citronu anebo špetku soli. Hlavní zásadou je to, že žaludek by měl být z 1/2 naplněn tuhou stravou, z 1/4 tekutou stravou a z 1/4 by měl být prázdný. Škodlivé je přejídaní, dojídání (přijímání další stravy před dokončením trávení), konzumace pečiva/ těstovin (ve větší míře) a sladkostí. Jídlo by mělo být dobře uvařené, vhodně okořeněné a je dobré jíst ve stejný čas, pomalu (nehltat) a stravu pořádně rozžvýkat.
  • lidé s pocitem horka (s převahou energie Žluč, často atletické postavy, preferují zimu, v létě stín a pobyt u vody) by měli jíst hlavně vařenou stravu a částečně i syrovou stravu jako např. zeleninové saláty a ovoce (podmínkou je ale dobré trávení). Konzumaci masa, uzenin a mléčných výrobků by měli co nejvíce omezit. Není pro ně vhodné upravovat stravu smažením a pečením, hodně ji kořenit a solit.
  • lidé s kombinací Vítr a Žluč (vyskytuje se dle mých zkušeností nejčastěji) by měli jíst především vařenou nebo dušenou stravu, hl. po ránu a večer. Omezil bych co nejvíce kávu, čokoládu a jiné sladké potraviny obsahující bílý cukr, pečivo z bílé mouky (kvůli lepku); částečně i luštěniny, tučné (staré) sýry a tučné ryby (např. losos a makrela).
  • lidé s kombinací Hlen a Žluč by měli omezit především pečivo, jíst dietní a teplou stravu a pravidelně sportovat.
  • lidé s kombinací Vítr a Hlen by měli jíst vše teplé a horké. Dále následovat dietu dle převahy Vítr a nebo Hlen.
  1. Vhodné chování

    převaha Žluč – v dnešní, uspěchané, době je určitě dobré se pokusit najít rovnováhu mezi prací a odpočinkem. Přemíra práce, hektický život, chození pozdě spát (po 23. hodině), nadměrné pití kafe, alkoholu a energetických nápojů velice zatěžuje játra a žlučník. Násladkem pak může být pocit únavy, podrážděnost, špatné trávení, bolesti hlavy, oslabení vnitřních orgánů a různé chronické nemoci.

    převaha Hlen – je důležitý pohyb, sport, pobyt v teple a v suchu (zahřívat hlavně nohy a spodní část těla). Vzimě je vhodná sauna. Pospávání během dne (např, po jídle) může být škodlivé.

    převaha Vítr – je prospěšný pravidelný režim (práce, odpočinek a jídlo), chodit spát do 22:00, pobyt v teple a suchu, jóga, meditace, mít přátele, nosit oblečení tmavší barvy (pobyt v místnostech s tmavší barvou).

    Na závěr bych chtěl bych poznamenat, že tyto rady jsou obecné a pro kvalifikované posouzení je potřeba provést detailní diagnostiku.

Share This